Vláda vyhlásila od 12. marca 2020 od 6:00 hod Mimoriadnu situáciu v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 na území SR podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane.
Inšpirovaný právnou analýzou JUDr. Adriany Krajníkovej „Žiadosť o zdržanie sa protiprávneho konania a výzva o zastavenie vydávania a výkonu nulitných právnych aktov“, ktorú dňa 25.9.2020 adresovala predsedovi vlády Slovenskej republiky Igorovi Matovičovi“, v rámci svojho laického právneho vedomia, som sledoval niť právnej veci, v ktorej vláda Mimoriadnu situáciu vyhlásila. Túto som porovnal s právnou vecou, v ktorej nariaďuje opatrenia ÚVZ SR.
PRÁVNA VEC VYHLÁSENEJ MIMORIADNEJ SITUÁCIE v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa
Zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane
§ 8
Vláda vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu pre ohrozené územie alebo pre územie, kde vznikla mimoriadna udalosť uvedená v § 3 ods. 2, ak rozsah ohrozeného alebo postihnutého územia presiahne územný obvod kraja.
§ 3
(2) Na účely tohto zákona sa mimoriadnou udalosťou rozumie živelná pohroma, havária, katastrofa, ohrozenie verejného zdravia II. stupňa1b) alebo teroristický útok, pričom
1b) § 48 ods. 2 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 172/2011 Z. z.
§ 48
(2) Ohrozenie verejného zdravia II. stupňa nastáva, ak je potrebné prijať opatrenia podľa osobitného predpisu61a) pri
61a) § 6 až 9 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 6
(1) Civilná ochrana (§ 2) zahŕňa najmä tieto úlohy a opatrenia:
a) organizovanie, riadenie a vykonávanie záchranných prác, ktoré spočívajú hlavne v záchrane osôb, poskytnutí predlekárskej a lekárskej pomoci, vyslobodzovaní osôb a v odsune ranených,
b) organizovanie a zabezpečovanie hlásnej a informačnej služby,
c) poskytovanie núdzového zásobovania a núdzového ubytovania,
d) zabezpečovanie a vykonávanie ukrytia a evakuácie,
e) vykonávanie protiradiačných, protichemických a protibiologických opatrení,
f) organizovanie, riadenie a vykonávanie prípravy na civilnú ochranu,
g) posudzovanie umiestňovania stavieb a využívania územia a dodržovania záujmov civilnej ochrany na teritóriu pri územnom a stavebnom konaní a technických parametrov zariadení civilnej ochrany,
h) zabezpečovanie a vykonávanie edičnej, vedeckovýskumnej a vývojovej činnosti v civilnej ochrane.
(2) Civilná ochrana zahŕňa aj doplňujúcu činnosť potrebnú na splnenie úloh uvedených v odseku 1 vrátane plánovania, organizovania, materiálneho zabezpečenia a kontroly.
(3) Úlohy uvedené v odseku 1 písm. a) až f) plní civilná ochrana aj počas vyhlásenia brannej pohotovosti štátu.5)
(4) Rozsah úloh uvedených v odseku 1 vyplýva z kategorizácie územia Slovenskej republiky, ktorú ustanoví vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) nariadením.
§ 7
Za plnenie úloh civilnej ochrany zodpovedá v rozsahu ustanovenom týmto zákonom vláda, ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy, iné ústredné štátne orgány, obvodné úrady,6) samosprávne kraje,6a) obce,7) právnické osoby a fyzické osoby; pri plnení týchto úloh spolupracujú v rozsahu ustanovenom týmto zákonom s obdobnými inštitúciami iných štátov.
§ 8
Vláda vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu pre ohrozené územie alebo pre územie, kde vznikla mimoriadna udalosť uvedená v § 3 ods. 2, ak rozsah ohrozeného alebo postihnutého územia presiahne územný obvod kraja.
§ 9
(1) Ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a iné ústredné štátne orgány plnia úlohy civilnej ochrany a vykonávajú ich kontrolu10) v rozsahu svojej pôsobnosti. O stave plnenia úloh civilnej ochrany poskytujú informácie ministerstvu vnútra.
(2) Ministerstvá, do ktorých pôsobnosti patrí riadenie výkonu štátnej správy na úseku školstva, zabezpečujú, aby obsah výchovy a vzdelávania na všetkých druhoch a typoch škôl v primeranom rozsahu zahŕňal aj otázky civilnej ochrany.
(3) Ministerstvo obrany Slovenskej republiky zabezpečuje účasť Armády Slovenskej republiky na plnení úloh civilnej ochrany v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.11)
PRÁVNA VEC OPATERENÍ ÚVZ SR
Úrad Verejného Zdravotníctva SR sa pri nariaďovaní opatrení právne opiera o:
“Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky ako príslušný orgán štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva podľa § 5 ods. 4 písm. h) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 355/2007 Z. z.“) z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19 nariaďuje podľa § 48 ods. 4 písm. c) a § 48 ods. 5 písm. e) zákona č. 355/2007 Z. z. a § 7, 20 a 25 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov nasledovné:”
§ 5 ods. 4 písm. h) zákona č. 355/2007 Z
Úrad verejného zdravotníctva vykonáva v prvom stupni štátnu správu vo veciach, ktoré presahujú hranice územného obvodu regionálneho úradu verejného zdravotníctva a vo veciach, o ktorých podľa tohto zákona rozhoduje výlučne úrad verejného zdravotníctva,
§ 48 ods. 4 písm. c)
Úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva pri ohrození verejného zdravia, ak v odseku 5 nie je ustanovené inak, nariaďuje opatrenia, ktorými sú:
Zákaz alebo obmedzenie styku časti obyvateľstva s ostatným obyvateľstvom pri hromadnom výskyte závažného ochorenia,
Na vydávanie týchto opatrení nemá právny základ, nakoľko Mimoriadna situácia bola vyhlásená z titulu ohrozenia verejného zdravia II. Stupňa a túto upravuje § 48 ods. 5 písm:
§ 48 ods. 5 písm. e)
Pri ohrození verejného zdravia II. stupňa úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva podáva orgánom príslušným na úseku civilnej ochrany obyvateľstva62) návrh na vyhlásenie mimoriadnej situácie7a) a návrh na
a) ukrytie a na ukončenie ukrytia,
b) evakuáciu a na ukončenie evakuácie,
c) dočasné presídlenie a na ukončenie dočasného presídlenia,
d) trvalé presídlenie,
e) použitie profylaktík vrátane jódovej profylaxie alebo antidót,
f) odstránenie a spôsob odstránenia rádioaktívnej kontaminácie z terénu, budov a materiálov na bezpečnú úroveň z hľadiska radiačnej ochrany,
g) režimové opatrenia pre obyvateľov ohrozenej alebo zasiahnutej oblasti a na ich odvolanie,
h) monitorovanie územia,
i) varovanie obyvateľstva,
j) hygienickú očistu osôb,
k) likvidáciu úniku nebezpečných látok a zamedzenie ich nekontrolovaného šírenia,
l) vykonanie opatrení na zabezpečenie záchranných prác.
ZÁVER
Žiadne z opatrení doteraz nariadené ÚVZ SR v právnej veci „ohrozenie verejného zdravia“ nebolo nariadené v právnej veci Mimoriadnej situácie vyhlásenej uznesením: Uznesenie vlády SR č. 111 zo dňa 11. marca 2020 k návrhu na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s „ohrozením verejného zdravia II. Stupňa“ z dôvodu ochorenia COVID-19 na území SR, nakoľko ide o dve rozdielne právne veci.
Ani to posledné z 29.9.2020.
Mne z vyššie uvedenej analýzy vyplýva, že ÚVZ SR koná pri vyhlásenej mimoriadnej situácii v rozpore so zákonným rámcom vymedzeným aktuálnou mimoriadnou situáciu a že opatrenia nariadené ÚVZ SR sú z toho titulu PRÁVNE NULITNÉ.